Sfinansowanie projektu budowy terminala instalacyjnego offshore T5
Inwestycja zakłada finansowanie z dwóch źródeł. Spółka celowa, powołana do realizacji projektu, zawnioskowała o dotację bezpośrednią, a przedsięwzięcie zostało wskazane do realizacji z unijnego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Z kolei PFR Fundusz Inwestycyjny FIZAN udzieli uzupełniającego finansowania dłużnego na pokrycie nakładów, finansowanie VAT oraz obejmie udziały w spółce celowej realizującej przedsięwzięcie.
Przypomnijmy, że na stronie spółki Istrana zamieszczona została dokumentacja przetargowa na T5. Kontrakt ma polegać na budowie nowego terminala ulokowanego na końcu obecnego terminal T1. Powierzchnia T5 to 21 hektarów wykonanych poprzez zalądowienie wód Zatoki Gdańskiej. Długość nabrzeża przeładunkowego wyniesie 800 metrów, a głębokość akwenu przy kei 17,5 metra. Pozwoli to na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 metrów.
T5. Harmonogram i warunki realizacji
Ukończenie robót palowych ma być zrealizowane do końca II kw. 2025 roku, zalądowienie na być zrealizowane do końca III kw. 2025, roboty betonowe i żelbetonowe, prace instalacyjne i nawierzchniowe do połowy 2026 roku, pozwolenie na użytkowanie dla terminal ma dostać do 30 czerwca 2026 roku.
Wśród warunków zawieszających warunkujących rozpoczęcie realizacji kontraktu jest podpisanie przedwstępnych umów poddzierżawy z Elektrownią Wiatrową Baltica-1 sp. z o.o. (lub podmiotami z nią powiązanymi), Elektrownią Wiatrową Baltica-2 sp. z o.o. oraz Elektrownią Wiatrową Baltica-3 sp. z o.o. Przedsięwzięcie nie będzie łatwe, ponieważ będzie odbywać się w trakcie normalnego funkcjonowania terminali T1 i T2, oraz w trakcie budowy T3.
W ramach kontraktu powstaną nie tylko place składowe z zapleczem i infrastrukturą, ale także rampa ro-ro o szerokości ponad 100 metrów. Nabrzeża będą miały długość 350 i 450 metrów. Terminal będzie służył do przyjmowania elementów wież wiatrowych oraz ekspedycji gotowych siłowni na miejsce instalacji.
Lokalizacja inwestycji w gdańskim porcie
O budowie terminala instalacyjnego w gdańskim porcie mówi się od kilku lat. Pierwsza z lokalizacji nie wyszła z fazy koncepcyjnej, druga nie spełniałaby wszystkich warunków technicznych. Port zewnętrzny w Gdańsku był tymczasem korzystną lokalizacją, zwłaszcza że inwestycja mogłaby powstać przy okazji rozbudowy DCT, co znacznie skróciłoby proces. O zainteresowaniu budową terminala i mówili także przedstawiciele DCT (obecnie Baltic Hub) na łamach Dziennika Bałtyckiego.
- Mamy możliwości do budowy takiego terminala, w ramach grupy PSA, do której należy DCT, mamy doświadczenie w obsłudze wielkogabarytowych przeładunków. (...) Jesteśmy otwarci na współpracę i czekamy na decyzje w jakiej lokalizacji port miałby powstać - mówił trzy lata temu w rozmowie nami Cameron Thorpe, ówczesny dyrektor generalny DCT Gdańsk SA.
Inwestycje w energię offshore
Pierwszy terminal instalacyjny dla energetyki offshore powstanie w Świnoujściu. We wrześniu 2023 roku Orlen ogłosił, że znalazła wykonawcę lądowej części obiektu. Koniec prac na przełom 2024 i 2025 roku. Powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Jego rolą będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Strefa Biznesu: Dlaczego Polacy kupują ubrania z Chin?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?