18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

BLOG: Afiszowe oszustwo

Arkadiusz Kosinski
Ukraść czyjś pomysł to dziś rzecz normalna i nikogo już specjalnie to dziwi. Ludzie plagiatują prace dyplomowe, utwory muzyczne, a ostatnio coraz częściej plakaty do filmów, a nawet pomysły na okładki książek.

Spójrzcie na plakat drugiej części „Sztosu” w reżyserii Olafa Lubaszenki. Internauci szybko wyłapali, że łudząco przypomina ten zapowiadający „Ocean’s Twelve: Dogrywka”. Bezczelna zrzynka, jota w jotę. Żeby było śmieszniej, plakat do pierwszej części przygód Synka, również niewiele różni się od tego do filmu „Trefny szmal” z Hillary Swank. Oba to kolorystyczna i kompozycyjna kopia.

Tworząc plakat do nowego filmu Małgorzaty Szumowskiej „Sponsoring”, graficy najwyraźniej mocno zapatrzyli się w ten promujący „Burlesque” z Cher i Christiną Aguilerą. Zbliżona kolorystyka, ba, identyczna wręcz. W dodatku ta „neonowa” czcionka. A przy okazji, jak ktoś już słusznie zauważył, jakaś nowa moda chyba się pojawia, na którą reżyserzy podejrzewam niespecjalnie mają wpływ. „Sponsoring” to nowy film Małgośki Szumowskiej, a „Róża” to produkcja Wojtka Smarzowskiego. Po co i na co komu te zdrobnienia?

Patryk Vega czyta komiksy – napisał na facebooku Arkadiusz Klimek, współtwórca serii komiksu "Epizody z Auschwitz". Wszystko dlatego, że plakat do „Hans Kloss. Stawka większa niż śmierć” Vegi z Tomaszem Kotem i Martą Żmudą-Trzebiatowską, mocno przypomina okładkę historycznego komiksu. Niewiarygodnie podobne jest nie tylko ujęcie w jakim na plakacie przedstawiono głównych bohaterów filmu, ale także kształt tytułowej czcionki.

Afisz „Różyczki” z Magdaleną Boczarską w roli głównej, to wierna kopia plakatu „Elegii” z Penelope Cruz. Tym razem graficy również przeszli samych siebie. Dodali nieco krwistej czerwienie i przesunęli delikatnie czcionki. Producenci „Różyczki” na krótko po premierze filmu próbowali się bronić, ale niespecjalnie im to szło. Przekonywali, że plakat do „Elegii” nie był oficjalnym, a przygotowanym jedynie na targi, na których film był pokazany. Owszem, tak rzeczywiście było. Nie zmienia to jednak faktu, że ten i tak ma swojego autora i do plagiatu doszło. Autorzy twierdzą, że jedynie się inspirowali. Gdzie przebiega zatem granica między inspiracją a jawną zżyną?

„Wojna polsko-ruska” to „inspiracja” plakatem do filmu „Trainspotting”. Graficy skorzystali wręcz z przygotowanego szablonu i w miejsce Evana McGregora wkleili po prostu Borysa Szyca.

Porównywany z twórczością Quentina Tarantino, „Weekend” w reżyserii Cezarego Pazury, łudząco przypomina plakat „Przekrętu” Guya Ritchiego. Swoją drogą, jak można być tak ślepym i film zasługujący co najwyżej na 2+ porównywać do takich klasyków światowej kinematografii jak genialny „Pulp Fiction”? Jedna wielka groteska. Żeby było śmieszniej, plakat „Weekendu” nie wiele różni się od tego, który reklamował „Testosteron”.

Pomyślałby kto kiedy, że Popiełuszko może być porównywany z Jamesem Bondem? Dla wielu ortodoksów zabrzmi to jak herezja, ale nie w przypadku plakatów do obu filmów. Choć płaszcz i przedszkolna mina Adama Woronowicza niespecjalnie łączą się z nonszalanckim Danielem Cragiem na plakacie „Casino Royale”, to charakterystyczne kadry z filmów w tle obrazu już tak.

O ile wykorzystywanie cudzych pomysłów przy tworzeniu plakatu do filmu nie dziwi, o tyle do grafiki na okładkę książki już tak. Tak było w przypadki okładki do powieści Artura Górskiego „Zemsta Fahrenheita”. Twórca odwrócił w lustrze i zmienił kolor twarzy postaci, która w oryginale spogląda na widzów z plakatu do horroru „Halloween: Przekleństwo Michaela Myersa”.

Zatem, jeśli przytrafia się plagiat muzyczny, który zwykle powstaje z przypadku i nierzadko bywa też złudzeniem, to o wiele łatwiej wybronić się właśnie z niego niż plagiatu plakatu, który widać przecież gołym okiem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na prabuty.naszemiasto.pl Nasze Miasto