Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nadchodzi koniec reklamowego chaosu? Trzynaście pomorskich gmin ogłosi uchwały krajobrazowe

Natalia Grzybowska
Natalia Grzybowska
10.04.2021 gdansk
uchwala krajobrazowa w gdansku - pozostalosci po reklamach i szyldach ktore zostaly usuniete z przestrzeni miejskiej po wejsciu w zycie uchwaly krajobrazowej
fot. przemek swiderski / polska press / dziennik baltycki
10.04.2021 gdansk uchwala krajobrazowa w gdansku - pozostalosci po reklamach i szyldach ktore zostaly usuniete z przestrzeni miejskiej po wejsciu w zycie uchwaly krajobrazowej fot. przemek swiderski / polska press / dziennik baltycki Przemyslaw Swiderski
Idąc w ślad za Gdańskiem i Sopotem reszta Pomorza także zapragnęła rozpocząć walkę z reklamową samowolą. Trzynaście gmin chce wspólnie przyczynić się do ograniczenia chaosu w przestrzeni publicznej. Od Władysławowa aż po Krynicę Morską samorządowcy pracują nad projektami uchwał rad gmin oraz procedurami wzorcowych konsultacji społecznych dotyczących uchwał krajobrazowych.

Obowiązująca od września 2015 roku Ustawa krajobrazowa, a właściwie Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu z dnia 24 kwietnia 2015 r., wprowadza istotne zmiany, które w przyszłości być może uporządkują naszą przestrzeń publiczną. Dzięki uchwałom władze gmin mogą egzekwować sankcje za nieprzestrzeganie warunków umieszczania nośników reklamowych, a także pobierać opłaty za umieszczanie reklam.

Takie uchwały już od ponad dwóch lat mają Gdańsk i Sopot.

- Sopot jest przykładem miasta, w którym przepisy uchwały krajobrazowej odmieniły przestrzeń publiczną - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Od początku przyświecała nam idea, aby porządkowanie przestrzeni rozpocząć od siebie, dając właściwy przykład jej pozostałym użytkownikom. W pierwszej kolejności usunęliśmy billboardy będące własnością Miasta. Do dziś z przestrzeni Sopotu zniknęło przeszło 500 tablic i urządzeń reklamowych. Rosnąca świadomość sprawia, że zarówno małe firmy, jak i znani przedsiębiorcy coraz chętniej przystępują do zmiany identyfikacji wizualnej swoich działalności. Szczególnie zauważalny jest ten proces w przypadku zmian szyldów.

Pomorze walczy z reklamami

Jak podkreśla Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju, z Gdańska również zniknęła większość nośników reklamowych, takich jak billboardy, banery czy wielkopowierzchniowe siatki na elewacjach budynków.

- Od użytkowników przestrzeni miejskiej dociera mnóstwo sygnałów, że przyjemniej jest mieszkać w mieście, którego krajobraz nie krzyczy hasłami reklamowymi - dodaje. - Wystarczy cofnąć się do zdjęć sprzed kwietnia 2020 roku, kiedy to zakończył się okres dostosowawczy UKG, aby dostrzec rewolucję, jaka zaszła w przestrzeni miasta. Cieszę się, że możemy się dzielić doświadczeniem z innymi gminami, by również w nich takie pozytywne zmiany mogły mieć miejsce.

Gdynia i Władysławowo prowadzą obecnie wysoko zaawansowane prace nad projektami. To drugie miasto jest już nawet po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków i jest szykowany do wyłożenia do publicznego wglądu.

To zasługa współpracy z Obszarem Metropolitalnym, który chcąc przybliżyć i ułatwić proces tworzenia zapisów uchwał krajobrazowych, zainicjował wymianę doświadczeń w tym zakresie. Od października 2020 r. grupa ds. uchwał krajobrazowych utworzona przy Komisji ds. Infrastruktury i Środowiska Obszaru pracuje nad uniwersalnymi elementami uchwał, gotowymi do wykorzystania przy tworzeniu projektu dla danej gminy. W gronie samorządowców i pracowników jednostek, które odpowiadają w gminach za ład krajobrazowy, zastanawiają się jakie zapisy uchwał krajobrazowych mogą stanowić wzór dla innych miast i gmin.

- Miasta, w których uchwały krajobrazowe są wdrażane w życie, podzieliły się swoim doświadczeniem - tłumaczy Paulina Pach z Urzędu Miejskiego we Władysławowie. - Ustandaryzowany słowniczek pojęć był opracowywany m.in. w oparciu o definicje zawarte w treści uchwały gminy Władysławowo, ale odpowiada na potrzeby wszystkich miast i gmin, których przedstawiciele uczestniczą w pracach grupy. Dokument będzie istotnym punktem wyjścia dla gmin czy miast, które dopiero rozpoczną swoją "przygodę" z uchwałą krajobrazową.

Spotykania grupy ds. uchwał krajobrazowych odbywają się raz w tygodniu. Najważniejszym ich celem jest opracowanie szablonu uchwał krajobrazowych, czyli podstawy prawnej, obejmującej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych, a także rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. W ten sposób powstanie standard obowiązujący na obszarze metropolii, który będzie mógł być wzorem także dla innych regionów Polski.

W skład grupy ds. zwalczania wszechobecny reklam wchodzą: architekt Maria Czerniak - autorka sopockiej uchwały krajobrazowej, prawnicy oraz przedstawiciele gmin: Sopot, Gdańsk, Gdynia, Kolbudy, Malbork, Żukowo, Rumia, Pruszcz Gdański, gmina Pruszcz Gdański, Władysławowo, Wejherowo, Szemud, Krynica Morska, Pelplin, Lębork, Puck.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto