Zobacz zdjęcia -TUTAJ.
Jak sztuczna inteligencja wpływa na prawa konsumenckie? Katowicka uczelnia odpowiada
Wydarzenie odbyło się w auli CNTI przy ul. Bogucickiej 5. Tematem przewodnim tegorocznego Światowego Dnia Praw Konsumenta, które właściwie przypada na 15 marca, jest "uczciwe i odpowiedzialne wykorzystanie sztucznej inteligencji w relacjach z konsumentami".
- W tym roku Światowy Dzień Praw Konsumenta odbywa się pod hasłem sztucznej inteligencji, wykorzystanej do ochrony konsumentów. Skupimy się także na zagrożeniach jakie wynikają z wykorzystywania jej przez przedsiębiorców - profesor Jolanta Zrałek, z Katedry Badań Konsumpcji Uniwersytetu Ekonomicznego.
Wśród prelegentów znalazły się osoby, które na co dzień zajmują się prawami konsumentów, ale także zagadnieniami związanymi z rozwojem sztucznej inteligencji.
- Udało nam się zaprosić fachowców, którzy łączą te dwie kwestie, tzn. ochronę konsumentów i sztuczną inteligencję. Wśród naszych gości, panelistów jest Krzysztof Lehmann, wiceprezes UOKiKu w Bydgoszczy. Urząd w tej chwili realizuje duży projekt badawczy dotyczący wykorzystania sztucznej inteligencji. Chcieliśmy zdywersyfikować tę dyskusję, dlatego zaprosiliśmy przedstawiciela dużej firmy e-commerce`owej - pana Cezarego Sowińskiego z Amazona, przedstawicieli organizacji prokonsumenckiej Fundacji LexCultura oraz z ramienia uniwersytetu profesora Jana Kozaka, kierownika Katedry Uczenia Maszynowego - mówi Jolanta Zrałek.
Wydarzeniu towarzyszył konkurs skierowany obecnych studentów i doktorantów uczelni. Zadaniem było przygotowanie krótkiego filmu informacyjnego w języku polskim lub angielskim, dotyczącego praw konsumenta.
Sztuczna inteligencja, a świadomość konsumencka
W czasie dyskusji starano się odpowiedzieć na palące kwestie dotyczące sztucznej inteligencji wykorzystywanej przez przedsiębiorców. Jak się okazuje, konsumenci bardzo często nie zdają sobie sprawy z tego, że sztuczna inteligencja towarzyszy w ich codziennym życiu.
- Jako przeciętni konsumenci do końca nie zdajemy sobie sprawy jak duży udział jest algorytmów, sztucznej inteligencji w działaniach przedsiębiorców. Już w tej chwili dzięki niej odbieramy część komunikatów, dzieje się tak zwłaszcza wtedy, kiedy komunikujemy się zdalnie, przez internet. Jesteśmy bardzo uważnie śledzeni przez sztuczną inteligencję, która podpowiada nam różne treści, które znajdujemy. Cieszymy się, że są one adekwatne do naszych zainteresowań, ale należy mieć z tyłu głowy, że wynika to z nieustannego śledzenia nas w sieci. Najłatwiejsza do rozpoznania aplikacja sztucznej inteligencji w kontaktach z konsumentami, to wykorzystanie wszelkiego rodzaju botów do obsługi klienta. Kiedy kontaktujemy się z przedsiębiorą, mamy jakieś pytania, to te proste sytuacje są rozwiązywane nie przez ludzi, tylko maszyny - tłumaczy Jolanta Zrałek.
Jak się okazuje trudno odpowiedzieć na pytanie na jakim poziomie jest świadomość konsumencka Polek i Polaków.
- Świadomość konsumencka nie jest stałą, ponieważ zmieniają się przepisy. Od 1 stycznia 2023 roku mamy dość istotne zmiany w przepisach konsumenckich. Zawsze konsumenci ze swoją wiedzą będą kilka kroków do tyłu, to ma swoje podstawy psychologiczne. Jeśli się do czegoś przyzwyczaimy, czegoś nauczymy i nagle prawo się zmienia, może być to np. zmiana w nazewnictwie, to część konsumentów będzie miała z tym problemy - kończy Jolanta Zrałek.
Trwa okres lęgowy bocianów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?